Worldline er sammen med Visa overbeviste om, at betalinger skal føles sikre, både for forbrugere og forretningsdrivende. Kortsvindel er et stigende problem, som både forbrugere, banker og forretningsdrivende betaler en høj pris for. For at hjælpe dig som forretningsdrivende, til at føle dig sikker, har vi samlet nogle tips til, hvordan du kan reducere risikoen, for at blive ramt af kortsvindel - både i butikken og ved online handel.
Hos Worldline arbejder vi hårdt på altid, at være et skridt foran på alle sikkerhedsområder. Vi overvåger og analyserer dagligt vores kunders transaktioner, for at opdage og forhindre svindel. Vi rådgiver forretningsdrivende om foranstaltninger, der reducerer risikoen for, at blive et mål for svindel. På denne måde behøver forretningsdrivende ikke vente på, at de bliver udsat for svindel, men kan i stedet træffe forebyggende ændringer på forhånd. Få mere at vide om, hvordan Worldline hjælper vores forretningsdrivende med at forebygge svindel her.
Kortsvindel
Kortsvindel er en generel betegnelse for alle typer svindel, hvor betalingskort er involveret. Inden for kortsvindel er der flere forskellige svindeltyper, såsom mistet/stjålet kort, falske kort, Card Not Present, kort ikke modtaget m.fl. De fleste former for kortsvindel udføres ved hjælp af stjålne kortoplysninger. enten via e-handel eller falske kort. En af de mest almindelige former for svindel foregår med kortløse transaktioner, kaldet CNP (Card Not Present) svindel. I Sverige blev der i 2019 meldt i alt 106.483 tilfælde af CNP-svindel. CNP-svindel tegnede sig for 44% af alle rapporterede svindelforbrydelser i 2019 og var dermed den største enkeltstående kriminalitetskategori.
Vi i Worldline har samlet vores bedste tip til, hvordan forretningsdrivende kan beskytte mod og reducere risikoen for svindel, både i butikken og online.
5 tip til, hvordan man beskytter sig mod svindel ved online handel
- Analyser dine betalings- og svindeldata
Uanset om du sælger online eller i en butik, skal du være ekstra opmærksom på kunder, der udviser usædvanlig købsadfærd. Hvis nogen f.eks. vil bruge et usædvanligt stort beløb eller købe en usædvanlig mængde af et bestemt produkt, kan det være en grund til at være mistænksom.
- Få EMV 3D Secure i din webshop
3D Secure er en sikkerhedsløsning til onlinebetalinger, der er udviklet af kortnetværkene Visa og Mastercard. I praksis betyder 3D Secure, at kortholder ud over sine kortoplysninger også skal verificere sig på en anden måde, for at gennemføre sin betaling. For eksempel med en adgangskode.
Hvis du tilbyder 3D Secure i din webshop, er det ofte den bank, der har udstedt betalingskortet, der tager det økonomiske ansvar i tilfælde af svindel. Selv hvis banken ikke selv understøtter 3D Secure, har du som forretningsdrivende således den samme beskyttelse i tilfælde af svindel. Bemærk dog, at 3D Secure ikke stopper alle falske betalinger, men at du som forretningsdrivende undgår det økonomiske tab i tilfælde af denne svindel.
Siden implementeringen af SCA-kravet, er det i de fleste tilfælde ikke længere et valg for forretningsdrivende, men et krav at tilbyde 3D Secure. (Hvis du som forretningsdrivende ikke tilbyder 3D Secure, har du det fulde ansvar for svigagtige køb og mister både pengene og de leverede varer i tilfælde af svindel.)
Vi anbefaler også, at du bruger den nyeste version af 3D Secure, EMV 3D Secure, da en af de vigtigste forskelle med den nyeste version er, at den udstedende bank kan bruge flere datapunkter fra en transaktion til at bestemme risikoen for den pågældende transaktion.
- Brug værktøjer til forebyggelse af svindel, som f.eks. velocity checks
Det er vigtigt for forretningsdrivende at være opmærksom på svigagtige aktiviteter og holde øje med deres potentielle økonomiske tab. Derfor bør forretningsdrivende bruge værktøjer til afsløring af svindel. De data, der allerede er indhentet til EMV 3D Secure er også yderst værdifulde værktøjer til forebyggelse af svindel. Risikostyringsalgoritmer er baseret på statistikker over tidligere adfærd, såvel som data fra forretningsdrivende og forbrugere.
Velocity checks (eller hastighedskontrol) er en svindelforebyggelsesmekanisme, der er meget brugt af e-handel forhandlere. Værktøjet er designet til at markere potentiel svindel, baseret på den hastighed, hvormed en køber indsender flere transaktioner. Svindlere, der opdager et gyldigt kortnummer, forsøger typisk at tømme kortet for alle pengene. De kører gentagne transaktioner i et forsøg på, at få så meget ud af de stjålne data som muligt. For at forhindre dette, bruges velocity checks, eller hastighedskontroller, til at identificere og opfange denne aktivitet. Dette giver dig mulighed for at gennemgå kundedata, baseret på en række faktorer, herunder: E-mail-adresse, for-/efternavn, enhed, IP-adresse, faktureringsadresse, leveringsadresse og kortnummer.
- Tilføj bestemte kort-BIN'er, kortlande, IP-adresser og kortindehavere på den sorte liste
Dine betalingsdata kan give dig oplysninger om, hvis der er specifikke udstedere eller transaktionstyper, der driver størstedelen af dine svindelrelaterede afvisninger. Nogle PSP'er giver dig som sælger mulighed for at beslutte, at specifikke transaktioner ikke skal godkendes for at forhindre svindel. Du kan for eksempel beslutte at tilføje hastighedskontrol og at afvise og sortliste specifikke kort-BIN'er, kortlande, IP-adresser og kortholdere. Sammen med din PSP, er det også muligt at observere og indsætte barrierer for unaturlige købsmønstre.
- Hav godt kendskab til dine transaktioner
For at gøre arbejdet vanskeligere for svindlere, er det vigtigt, at du har et godt kendskab til de transaktioner, der udføres, for at kunne genkende og stoppe svigagtige køb. Andre ting, du kan gøre for at forhindre svindel er, at sammenligne det land, hvor kortet blev udstedt, med leveringsadressen og IP-adressen, samt at kontrollere, om den samme kunde har udført nægtede forsøg, men med andre kort.
5 tip til, hvordan man beskytter mod svindel i butikken
- Vær forsigtig med usædvanlig købsadfærd
Uanset om du sælger online eller i en butik, skal du være ekstra opmærksom på kunder, der udviser usædvanlig købsadfærd. Hvis nogen f.eks. vil bruge et usædvanligt stort beløb eller købe en usædvanlig mængde af et bestemt produkt, kan det være en grund til at være mistænksom.
- Hold øje med din kortterminal
Din kortterminal er et værdifuldt aktiv og skal behandles som sådan. Hvis kunder tager usædvanlig lang tid eller prøver at distrahere dig, når de bruger terminalen, kan det være en indikation på, at de prøver at manipulere den. På det seneste har vi også set en tendens, hvor stjålne kortterminaler er blevet brugt til svindel. På grund af dette, skal du aldrig lade din kortterminal være uden opsyn og opbevare den sikkert. Dette er vigtige skridt til at forhindre svindel.
- Vær forsigtig, hvis du sælger produkter med større risiko
Når kriminelle bruger stjålne kortoplysninger til at købe varer, er målet normalt at konvertere dem til kontanter, idet de sælger dem senere. Af den grund kan det være nyttigt at være ekstra forsigtig, når man sælger produkter, der er "nemme" at konvertere til kontanter. To sådanne eksempler er smykker og ure.
- Foretag ikke tilbagebetalinger på andre kort
En anden måde, som kriminelle kan prøve at konvertere varer til kontanter på, er ved at købe dem på et stjålet kort og derefter returnere dem. Derfor skal du aldrig tilbagebetale til et andet kort end det, der blev brugt til det oprindelige køb. Du skal også være opmærksom på, at hvis du modtager en stor bestilling over f.eks. telefonen, og manuelt indtaster kortoplysningerne på din terminal, at du derved er udsat for en stor risiko, hvis ordren skulle annulleres og skal refunderes.
- Sørg for at uddanne hele personalet
Det er ikke nok, at kun nogle af de ansatte kan se, når der kunne være mistanke om svindel og vide, hvordan de skal handle. I mange tilfælde vælger de kriminelle faktisk at slå til på tidspunkter hvor de ved, at der er mange nye og midlertidigt ansatte, der arbejder, f.eks. i sommerferien eller i juletiden, hvor butikkerne også har mest travlt. Derfor er det så vigtigt, at alle dine medarbejdere får den rigtige uddannelse og ved, hvordan kort og kortterminaler skal håndteres og hele tiden er opmærksomme, også på de mest hektiske dage.
Worldline som en sikker betalingspartner
Hos Worldline har vi et meget erfarent team af eksperter inden for risiko og svindel. De støtter vores kunder, så håndteringen af deres betalinger bliver så sikre som muligt. Vores team overvåger vores kunders transaktioner, for at opdage og forhindre svindel. Vi overvåger og undersøger dagligt mistænkelige transaktioner og vi er yderst opmærksomme på udviklingen generelt, for at opdage nye former for svindel på markedet. Hvis du bliver ramt af betalingssvindel, eller hvis en kunde indgiver et tilbageførselskrav, vil vores eksperter hjælpe dig gennem hvert trin i processen. Kontakt os for at få mere at vide.