Mobilbetalinger stiger i Norden

25/04/2024

Digitale wallets stiger i både popularitet og brug i Danmark, og mobilbetalinger er nu den næstmest almindelige betalingsform i Norden.
Norden har især taget udviklingen af digitale wallets til sig og har nogle af de højeste brugsrater i verden. Visa, der er verdensførende inden for digitale betalinger, offentliggjorde for nylig rapporten "Digital Payments - A wave of innovation in the Nordics", som viser, at 19 procent af alle forbrugere i Norden har brugt en digital wallet til betaling ved køb inden for det seneste år.

"I en ny rapport foretaget af Visa Consulting & Analytics, Digital Payments – A wave of innovation in the Nordics, estimerer Visa-beregninger en vækst på 45 procent, fra en omsætning på 31 milliarder dollars i digitale betalinger i 2022 til et estimat på 45 milliarder dollars i 2026. Danmark er et marked med teknologiske forbrugere, og danskerne har stor tillid til digitale løsninger," siger Bente Josefsen, Country Manager hos Visa for Danmark, Norge og Island.

Stærk stigning i butikker

De såkaldte xPay-løsninger bidrager til stigningen i digitale betalinger. Disse løsninger stiger i både popularitet og tilgængelighed for danske kunder og erobrer en stadigt voksende markedsandel.

Fra januar 2021 til maj 2023 steg andelen af xPay-transaktioner i fysiske betalingsterminaler i butikkerne med hele 205 procent i Norden. Nu foretages mere end 1 ud af 4 fysiske køb ved hjælp af en digital wallet.

"Digitale wallets er den brugervenlige måde at betale på. De reducerer behovet for at have fysiske punge på sig, og du kan nemt spore din økonomi og budgetteringsmuligheder. Og når du betaler med din foretrukne xPay, hjælper Visas teknologi med at holde dine betalinger sikre", siger Josefsen.

Især xPay-løsningerne og kortbetalingerne boomer i Danmark. Vejen henimod et kontantløst samfund i Danmark udvikler sig, og e-handel vokser i hele Norden. Denne udvikling ser ud til at fortsætte, og betalinger uden brug af et fysisk kort er vokset med 37 procent siden 2023. Derudover er account-to-account (A2A) også en del af den digitale vækst i Norden. A2A-andelen af e-handelsbetalinger baseret på 2023-forbruget i Danmark halter dog bagefter i forhold til resten af Norden med 7 procent, mens Finland har den højeste andel på 34 procent.

Tokenisering forbedrer sikkerheden i digitale wallets

En af nøglefaktorerne, der gør det muligt for digitale wallets at tilbyde en hurtig, bekvem og sikker betalingsoplevelse, er tokenisering, som Visa i særlig grad har pioneret. Tokenisering er en teknologi, der erstatter følsomme betalingsoplysninger, såsom kortnumre og udløbsdatoer, med en unik digital identifikator kaldet en token. Tokenet gør det muligt at behandle betalingstransaktioner uden at afsløre de faktiske kortoplysninger, hvilket gør det vanskeligere for svindlere at få adgang til eller misbruge dem.

Visa har udvidet sine tokenfunktioner for at understøtte den stigende efterspørgsel efter digitale betalinger på tværs af forskellige platforme og enheder. Globalt har Visa 6 milliarder tokeniserede legitimationsoplysninger og inden for Europa sker hver tredje betaling, hvor der ikke er et fysisk betalingskort til stede, i dag med tokens.

Tokenisering gør det også muligt at integrere biometrisk verifikation, såsom fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse, i købsprocessen, hvilket tilføjer et ekstra lag af sikkerhed og bekvemmelighed for forbrugerne.

Visas tokeniseringsteknologi står bag mange af de xPay-løsninger, som danskerne bruger hver dag. Ved at samarbejde med xPay-udbydere gør Visa det muligt for forbrugerne at betale med deres foretrukne digitale wallet hos millioner af butikker og webshops rundt om i verden, der accepterer kontaktløse betalinger.

Rabatter og loyalitetspoint er populære

I 2023 foretog 96 procent af forbrugerne i Norden et online køb mindst en gang om måneden – en stigning fra 81 procent tilbage i 2021.

Visa har foretaget en undersøgelse af nordiske forbrugere for at identificere de ekstra funktioner, de ønsker til deres digitale wallets. 25 procent af respondenterne siger, at de ønsker rabatter direkte i deres digitale wallets. Loyalitetspoint er også en populær fordel, som forbrugerne ønsker, udover budgetterings- og besparelsesværktøjer og løsninger, der administrerer tilbagevendende betalingsabonnementer.