Danskerne vil gerne støtte deres lokale butikker under Covid-19

25/02/2021

Ingen omsætning eller konkurs - små og mellemstore virksomheder er hårdt ramt af Covid-19. De fleste små lokale butikker er underlagt nedlukningen indtil den 28 februar, og har svært ved at klare sig gennem krisen. Men de kan stadig støttes, hvis du handler lokalt online. Og det vil danskerne gerne, viser en ny undersøgelse.

”Midlertidig lukket” stod tidligere på et hjemmetegnet skilt, som hang på døren ind til den lokale børnetøjsbutik på Nørrebro i København. Under Covid-19 har nedlukning været virkeligheden for stort set alle butikker, der ikke sælger mad eller medicin.

Men nu begynder gadebilledet at ændre sig. De seneste uger er skilte med skriften: ”click and collect” dukket op flere og flere steder. Blandt andet i vinduet på børnetøjsbutikken på Nørrebro. På de nye sedler opfordrer ejerne af de lokale butikker de handlende til at gå hjem og bestille deres varer på nettet og hente dem i butikken.

Hvis de lokale butikker skal være en del af byen efter pandemien, er det nødvendigt med nytænkning og hjælp fra forbrugerne. Derfor er det vigtigt at støtte de mindre lokale virksomheder ved at handle online. Det ved danskerne godt, viser en ny undersøgelse foretaget af forskningsinstituttet Ipsos på vegne af Visa.

Her svarer størstedelen af danskerne (86%), at de synes, det er vigtigt at støtte de mindre virksomheder under Covid-19. Hver anden (58%) frygter, at de mindre butikker og virksomhederne vil lukke helt ned, hvis de husker at støtte dem.

Hvor du handler, betyder noget i Danmark

Det betyder meget for danskerne, at de kan handle lokalt. Og de fleste af os tænker også over det, når vi køber nyt tøj eller ting til hjemmet. Undersøgelsen viser endda, at danskerne under pandemien er blevet endnu mere opmærksomme på SMV'ernes eksistens, og hvorfor det er vigtigt at støtte de mindre virksomheder.

68% af danskerne svarer nemlig, at det vil være ærgerligt, hvis de mindre butikker forsvinder fra deres lokale område. Over halvdelen af danskerne vil nemlig hellere handle lokalt end i større kæder og indkøbscentre. 63% svarede, at de mindre virksomheder har en positiv indvirkning på deres liv.

"Covid-19-situationen påvirker os alle sammen og har - og vil have - en betydelig indvirkning på alle dele af samfundet. Situationen har allerede haft mange økonomiske, sociale og menneskelige omkostninger, så det er vigtigere end nogensinde før, at vi støtter de mindre lokale virksomheder blandt andet ved at shoppe online for at sikre, at de stadig eksisterer, når alt åbner igen”, siger Jens Damgaard, Head of new Business and Market Development in the Nordics & Baltics i Visa.

”Hos Visa gør vi, hvad vi kan, for at sætte fokus på dagsordenen, og derfor er det dejligt at opleve, at de danske forbrugere også finder dagsordenen vigtig. Forbrugerne spiller nemlig en helt central rolle, når det kommer til at holde de mindre virksomheder i live", siger Jens Damgaard

Flere danskere vil handle lokalt

Under Covid-19 er flere danskere blevet opmærksomme på vigtigheden af at handle hos de mindre virksomheder. Og undersøgelsen viser også, at mere end en tredjedel af danskerne (39%) oftere handler hos de mindre virksomheder efter Covid-19. Ifølge Jens Damgaard er dette en vigtig udvikling.

"På trods af disse forfærdelige omstændigheder er det virkelig godt at se, at det har skabt en øget interesse blandt danskerne i forhold til at handle mere lokalt og støtte de mindre virksomheder. Det er en udvikling, som vi ønsker at støtte både før, under, og efter Covid -19. De mindre virksomheder er en del af rygraden i den danske økonomi, og derfor vil vi i Visa hjælpe de danske virksomheder ved at give dem værktøjer til at hjælpe dem med at få succes – også på den anden side af Covid-19, ”siger Jens Damgaard.

Visa har startet kampagnen 'Where You Shop Matters' for at støtte udvalgte virksomheder ved at hjælpe dem med at få en nemmere digital overgang og et stærkere onlinesalg. Gennem en digital platform vil SMV'er få hjælp til at modtage de rigtige værktøjer til at skifte til digitale betalinger, starte e-handel op og forberede tilstedeværelse på sociale medier.

Håbet for kampagnen er, at de mindre virksomheder også vil drage fordel af Visas globale partnere og at motivere forbrugerne til at støtte deres lokale butikker enten online eller fysisk, når det er muligt igen.

Om Undersøgelsen:

• Undersøgelsen blev udført af forskningsinstituttet Ipsos på vegne af Visa
  • 1004 interviews er gennemført over hele landet blandt danskerne fra de var 18 år.