New Detail

Danske virksomheder får corona-håndsrækning fra Visa

01/12/2020

Covid-19 har ramt virksomheder globalt og i Danmark hårdt, men især tærer pandemien på små og mellemstore virksomheder. Derfor lancerer Visa et nyt initiativ – Hvor man handler, betyder noget - der skal hjælpe små virksomhederne bedre igennem krisen.

Coronakrisen har ramt små og mellemstore danske virksomheder hårdt, det viser tal fra Danmarks Statistik. Mere end 70.000 danske virksomheder har søgt om kompensation for tabt omsætning, af dem var mere end halvdelen små virksomheder. Det samme billede tegner sig i en analyse fra PWC, hvor konklusionen også er, at SMV’erne rammes markant hårdere af krisen.

Derfor lancerer verdens største betalingsnetværk, Visa, nu et nyt initiativ ”Hvor du handler, betyder noget”. Initiativet skal hjælpe de danske SMV’erne med at komme bedre igennem krisen.

”Det betyder mere end nogensinde noget, hvor vi handler. Små virksomheder er den økonomiske rygrad i samfundet. De skaber arbejdspladser, fremmer innovation og får de økonomiske hjul til at dreje rundt i lokalområder. Bidraget fra de små virksomheder er derfor helt central for, at vores økonomi kommer sig efter coronapandemien”, siger Jens Damgaard, Head of new Business and Market Development in the Nordics & Baltics i Visa.

Initiativet vil imødekomme forbrugerens ændrede adfærd
En del af Visa initiativet handler rom at imødekomme forbrugernes adfærd og støtte små og lokale forhandlere ved at handle lokalt, også når de handler på nettet. Coronaen betyder nemlig, at en del kunder ikke længere har lyst til eller kan besøge fysiske butikker i samme omfang som tidligere. Derfor vil Visa støtte små og lokale virksomheder med at få en nemmere digital overgang og et stærkere onlineslag.

- Vi vil hjælpe små danske virksomheder med at komme bedst muligt igennem krisen og stærkt ud på den anden side. For at gøre dette vil vi hente hjælp fra vores partnere fra hele verden – store som små. Så vi kan tilbyde de nødvendige værktøjer og ekspertise, siger Jens Damgaard.

• Digital platform til små virksomheder
    En digital platform lancereres for at indsamle undervisningsmaterialer, vejledninger og konkrete værktøjer til små virksomheder. For eksempel tilbyder portalen værktøjer til hurtigt at skifte til digitale betalinger, starte e-handel op eller forbedre tilstedeværelsen på sociale medier – og vil kontinuerligt tilbyde flere services. Håbet er, at små virksomheder vil drage fordel af Visas globale partnere.
  • Start din digitale rejse her
  • Stor reklamekampagne skal synliggøre lokale forhandlere i Danmark
    Visa vil aktivt promovere lokale virksomheder i Danmark i reklamefilm og udendørs reklamer, for at vise værdien af disse. Kampagnen løber fra mandag d. 30. november og flere uger frem i hele landet.

Initiativet og kampagnen ”Hvor du handler, betyder noget” starter i Danmark mandag d. 30. november 2020