500 MILLIONER EKSTRA KONTAKTLØSE VISA-BETALINGER - IDET DEN EUROPÆISKE BELØBSGRÆNSE FOR KONTAKTLØSE BETALINGER ØGES

22/10/2020

• Forbrugerne har omfavnet kontaktløse betalinger og Visa behandler nu yderligere en halv milliard PIN-fri-transaktioner, efter at beløbsgrænsen for kontaktløse betalinger er blevet øget over hele Europa som følge af COVID-19.
  • Brugervenligheden ved kontaktløs betaling betyder, at forbrugerne i stigende grad vælger PIN-fri-teknologi til deres daglige køb
  • Pandemien har fremskyndet den globale efterspørgsel efter nemme, hurtige og sikre måder at handle, hvilket har fået flere forretninger til at tage imod kontaktløs betaling

Visa har i dag annonceret, at virksomheden har behandlet mere end en halv milliard ekstra kontaktløse betalinger, hvor forbrugerne tidligere ville have haft brugt en PIN-kode, siden beløbsgrænsen for kontaktløse betalinger blev øget i mere end 29 lande over hele Europa, som dog ikke omfatter Danmark.

COVID-19 har ændret kontaktløs betaling fra at være nice-to-have til at være en must-have. Muligheden for at betale digitalt i forretninger er ikke længere blot en bekvemmelighed, men en nødvendighed for forbrugere og forretninger, der hjælper dem med at undgå kontakt med betalingsterminaler. Visa har især behandlet betydeligt flere PIN-fri-transaktioner i mange europæiske lande, siden grænsen for kontaktløse betalinger blev øget.

Den voksende efterspørgsel efter kontaktløs betaling ses over hele Europa, hvor over 75 procent af Visa-betalinger i forretninger nu er kontaktløse. I nogle europæiske lande er andelen af kontaktløse Visa-transaktioner mere end fordoblet fra år til år[1], og i flere af de største europæiske lande er andelen af kontaktløse Visa-transaktioner steget med mindst 20% det seneste år[2].

Jens Damgaard, Head of new Business and Market Development i Norden og Baltikum hos Visa, siger: ”Da den globale pandemi ramte, prioriterede vi straks at samarbejde med vores partnere over hele Europa for at hæve beløbsgrænsen for kontaktløse betalinger. Formålet var at gøre det lettere og mere sikkert for forbrugerne og at reducere behovet for at indtaste sin PIN-kode. Mens vi ser en øget brug af kontaktløse betalinger i Europa, oplever vi også en stigende anvendelse af mobilbetalinger, særligt i Danmark, som er et af de lande der har den højeste anvendelse af mobilbetalinger i verden. Kontaktløs betaling i dag er dermed ikke længere kun en bekvemmelighed, men også en nødvendighed.

”At øge beløbsgrænsen for kontaktløse betalinger er blot en af de måder, hvorpå Visa er med til at understøtte det økonomiske opsving i Europa. Vores overordnede mål er at gøre enkeltpersoner og virksomheder i stand til at trives ved at gøre det lettere og mere sikkert for forbrugerne at betale personligt og online, eller ved at hjælpe små virksomheder med at tilpasse sig de skiftende omstændigheder. Det har aldrig været vigtigere end nu.”

Takket være Visas førende betalingsteknologi og sikkerhed har de europæiske forbrugere i stigende grad mulighed for at foretage kontaktløse betalinger, når de er på farten ved brug af deres kort eller mobil. Visas nyeste innovation inden for transaktioner har betydet, at kontaktløs betaling nu også kan bruges til transport i mere end 50 europæiske byer.

Derudover er kontaktløse kort en af de betalingsformer, som oplever de laveste svindelfrekvenser, og svindlen på det fysiske salgssted er forblevet historisk lavt i lande, hvor kontaktløse betalinger er meget udbredt.

[1] VisaNet data, June 2020

[2] VisaNet data, June 2020