Ny kampagne fra Visa skal hjælpe danske SMV’er

14/07/2020

Som en del af et større europæisk initiativ 'Where You Shop Matters’, hvor Visa støtter otte millioner små virksomheder og deres lokalsamfund i genopretningen efter Covid-19, lanceres der i denne uge en kampagne, der særligt skal hjælpe små og mellemstore virksomheder i Danmark med at få gang i deres forretninger igen efter Covid-19.Kampagnen er udviklet af Visa i samarbejde med den svenske betalingskoncern Bambora. Danmark er et af de første lande, hvor kampagnen bliver rullet ud.

Covid-19 har i den grad ramt de små og mellemstore virksomheder og har for mange betydet negativ omsætning eller lukning. Tilbage i marts lavede rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO en undersøgelse blandt 750 små og mellemstore virksomheder (smv’er) i hele Danmark. Undersøgelsen viste, at fire ud af ti smv’er forventede, at coronavirussen vil påvirke deres omsætning negativt i år.

Derfor er Visa og Bambora nu gået sammen om at støtte de danske smv’er ved at tilbyde en gratis Visa co-branded digital kampagne til en værdi af ca. 7.500 kroner. Kampagnen skal gøre det muligt for danske virksomheder at få hjælp til at reklamere for deres virksomheder via betalte medieannoncer og digitale bannere i de lokale medier, hvor virksomhederne er placeret. Formålet med kampagnen er at motivere forbrugerne til at støtte deres lokale butikker nu, hvor Danmark så småt er ved at åbne igen.

”Covid-19-situationen berører os alle og har – og vil få - betydning for alle dele af samfundet. Situationen har allerede haft mange økonomiske, samfundsmæssige og menneskelige omkostninger, hvorfor det også er vigtigt at man som virksomhed hjælper, der hvor man kan. Vi ønsker at hjælpe danske virksomheder videre og give dem de bedste forudsætninger for at kunne lykkes i genopretningen efter Covid-19,” udtaler Jens Damgaard, Head of new Business and Market Development in the Nordics & Baltics i Visa.

Helt praktisk er kampagnen bygget op af tre simple steps, hvor virksomhederne sender et billede af deres forretning, udvælger en særlig tekst samt noterer navnet på den by eller byområde, hvor virksomheden er placeret. Herefter udvikler Visa den digitale kampagne for den enkelte virksomhed. På under 5 min. vil det være muligt at brande den enkelte virksomhed i relevante lokale medier. Virksomhederne udvælges med fokus på dem, der har lidt mest under lockdown i forlængelse af Covid-19 samt der hvor Visa mener, at kampagnen kan have den største indvirkning på kort sigt.

Kampagnen i Danmark er udviklet af Visa i samarbejde med Bambora og det kreative bureau DRUM CPH, der ved at kombinere data og DCO’ens tekniske muligheder kan tage det lokale koncept og skabe et væld af små lokale kampagner i stedet for én landsdækkende.