Visa lancerer innovationsprogram til fintech i Norden og Baltikum

03/09/2018

Norden og de baltiske lande et af verdens mest digitale og innovative områder inden for fintech. Derfor har Visa også valgt at sætte fokus på dem til at promovere europæiske fintech løsninger. Programmet, der bliver lanceret i dag ved STHLM Tech Fest, stiller nystartede virksomheder en udfordring om at afdække det næste store inden for betalingsløsninger. Målet er at hjælpe Norden og de baltiske landes start-up community med at bringe idéer til livs gennem vejledning, økonomisk støtte og samarbejde med Visa og Visas kunder. Vinderen af programmet vil modtage 50.000 euro i støtte.

”Mange af den næste generations PayTech-virksomheder kommer højst sandsynlig fra nordiske og baltiske områder. Vi tror på, at Visa Everywhere Initiative virkelig kan hjælpe med at præsentere og støtte fremtidens teknologier, der kan blive brugt i forbindelse på de største betaling- og handelsudfordringer globalt i dag,” siger Maida Nogo, udviklingschef i Norden og de baltiske lande.

Indtil 5. oktober kan tilmeldte virksomheder indsende deres forretningsløsninger, som skal kunne anvendes på en af de tre emner beskrevet nedenfor. Der vil blive kåret en vinder, som vil modtage en præmie på 50.000 euro i støtte, og vinderen bliver annonceret den 4. december i Helsinki i Finland.

• Usynlige betalinger og IoT: Ved at anvende tilsluttede enheder og Visa’s API til at skabe enkle, integrerede og kraftfulde handelsoplevelser
  • Skabe og forbedre e-handel: Ved at Visa APIs til at forstærke de eksisterende produkter og i sidste ende skabe bedre e-handelsoplevelser for forbruger og forretninger.
  • En del af et kontantløs samfund: Samfundet bliver stadig mere kontantløst. Hvordan sikrer vi, at betalingsløsninger er tilgængelige for alle, så de kan betale og modtage betaling, enkelt og sikkert overalt.

Visa investerer i regionen

Initiativet markerer starten på et langvarige Visa-engagement i fintech-sektoren i de Nordiske og de baltiske områder. Senere på året åbner Visa en nyt Innovationsstudie i Stockholm og introducerer et fintech fast-track program, der giver partnerne mulighed for at få hurtig adgang til Visa Tech-platformen. Områdets fintech-virksomheder er også berettigede til Visas nye $100 million investeringsprogram, der støtter udviklingen af europæiske fintech-løsninger.