Danskerne bruger betalingskort mest i Europa

10/02/2015

København, 10. februar 2015 – Visa Europe fremlægger i dag regnskab for året 2014 og én ud af hver sjette euro, der bliver brugt, sker med et Visa-kort. Ved betalingsterminaler bruges der nu 11 billioner kr. (11.000 mia. kr.), hvilket er en vækst på 9,4 procent i forhold til 2013. Det sker gennem 37 mia. transaktioner.

Danskerne i førertrøjen med kontantløst samfund

Årsresultatet viser også, at danskerne er ivrige brugere af betalingskort. Der er 4,5 mio. kort i Danmark, og danskerne brugte dem i gennemsnit til 61,3 transaktioner per kort (eksklusive kontantautomater) per kvartal i regnskabsåret 2014. Danskerne bruger i gennemsnit deres kort 238 gange om året, hvilket er fire gange hyppigere end gennemsnittet i Europa. I Danmark viser Visas opgørelse, at danskere ofte bruger kortet til at betale mindre beløb – typisk køber danskerne for 290 kr. i gennemsnit, hvilket igen er lavere end gennemsnittet i Europa. Samlet set er danskerne Europamestre i brugen af Visa-kort.

“Med næsten 4,4 mio. kombinerede Visa-kort og Dankort har næsten alle danskere et Visa-kort. Og tallet steg med 3,3 procent i sidste regnskabsår. I dag er der kun 850.000 rene Dankort tilbage. Næsten alle butikker og virksomheder accepterer Visa/Dankortet, så for os danskere er det en utrolig nem, hurtig og sikker måde at betale på,” siger Country Manager i Danmark Jens Damgaard hos Visa Europe og fortsætter:

“Vi er i rivende fart på vej mod et kontantløst samfund i Danmark. I dag er det normalt accepteret at købe småting hos en kiosk eller bager for 10 kr. med dit Visa/Dankort. Der er nu også flere butikker, som ikke ønsker, at man betaler med kontanter, fx tager Cofoco kun imod kortbetalinger – ligesom flere supermarkeder tester kontantløse koncepter uden for normale åbningstider.”

“I Danmark er vi nr. 6 i Europa inden for debitvolumen, selvom vi er et lille land med kun 5,6 mio. indbyggere. Den konstante vækst viser, at vi har de rigtige produkter og services til vores kunder,” siger Managing Director Nordics and Baltics Visa Europe, Martin ten Houten.

Nøgletal

• Visa Europe har en vækst på 9 procent (14,1 mia. kr.).
  • Resultatet steg til 2,5 mia. kr., hvilket er en vækst på 595 mio. kr.
  • På dansk udstedte Visa-kort har der også været en vækst på 9,3 procent i omsætning.
  • Resultatet i Europa for året til september 2014 viser, at der nu er mere end 500 mio. Visa-kort i cirkulation i Europa. Et for hver voksen i Europa, og mere end 100 mio. er kontaktløse kort.
  • Det totale forbrug via Visa-kort, inklusive fra kontantautomater, er nu på over 15 billioner kr.
  • E-handel voksede med mere end 17 procent i året til 2,8 billioner kr. i Europa, hvilket også afspejles i Danmark, hvor væksten ifølge FDIH er på 15 procent.

Kontaktløs betaling gør det endnu nemmere

I Danmark bliver der konstant investeret i at udvikle infrastrukturen. Senest har Visa leveret teknologien til kontaktløs betaling, som gør det endnu nemmere, hurtigere og mere sikkert at betale.

”Med det nye Visa-kort med NFC-chip (Near Field Communication) vil danske kunder kunne bruge kontaktløs betaling. Beløb under 200 kr. kan betales uden PIN-kode. Flere detailhandelskæder som Lidl, Dansk Supermarked og Coop har allerede åbnet op eller er ved at teste betalingsmuligheden. I Europa er kontaktløs betaling en stor succes. Der er ca. 1,8 mio. kontaktløse terminaler i Europa, og fra juni 2013 til juli 2014 blev der betalt 39 mia. kr. alene med kontaktløse Visa-kort i Europa”, fortæller Jens Damgaard.

I december begyndte Jyske Bank og Nykredit at udstede Visa-kort, som kan bruges kontaktløst og senest i marts følger Nordens største bank Nordea efter.

70 procent af betalinger er kontante

“Vi befinder os i en spændende tid for betalinger, og 2015 ser ud til at blive et år fuld af muligheder. Vi vil fortsat prøve at angribe de 70 procent af transaktioner som fortsat sker via kontanter i Europa. Vi vil udnytte overfloden af digital teknologi som er omkring os for at skabe nye digitale løsninger. Og vigtigst – vi vil levere en endnu bedre kvalitet af service til detailhandel og forbrugere ved at gøre betalinger enklere, smartere og sikrere end nogensinde, ”siger Visa Europe Chief Executive Nicolas Huss og fortsætter:

“Vi bygger på en stærk base. Vores 2014 resultat viser den stærkeste finansielle præstation med en vækst i omsætning på 9 procent fra år til år. Dette gør det muligt at levere exceptionel værdi til vores medlemmer – banker og betalingsleverandører i hele Europa – og til vores aktionærer og kunder. Resultatet viser også, at vi har brandet, størrelsen, tilstedeværelsen, pålideligheden og sikkerheden til at tiltrække de bedste partnere til vores fortsatte arbejde på at ændre, hvordan folk betaler og modtager betalinger.”

“Vores partnerskab med detailhandel er vigtig, og det er på tide at bevæge sig væk fra debatten om gebyrer til noget mere konstruktivt. Regulering er på vej for interchange-gebyrer og EU estimerer, at detailhandel vil spare 44 mia. kr. Hos Visa Europe investerer vi mere end 1,5 mia. kr. i nye betalingsteknologier, hvis detailhandlen blot investerer en brøkdel af deres besparelse, så kan vi samarbejde om at lave et kvantespring i forbedring af kundeoplevelsen,” slutter Nicolas Huss.