Danskerne tager godt imod kontaktløse Visa/Dankort

25/08/2015

København, 25. august 2015 – Danskerne kommer til at tage godt imod det nye kontaktløse Visa/Dankort, som de danske pengeinstitutter er begyndt at udstede til kunderne. En ny stor undersøgelse fra YouGov i samarbejde med Visa har kortlagt danskernes brug og holdning til det nye kort. Den viser, at 18 procent, som i dag har et kontaktløst kort, bruger det dagligt. Især kvinderne har hurtigt set fordelene ved kortet og bruger det dagligt (20 procent) – mændene lidt mindre (17 procent). Der er en udbredt tilfredshed med kontaktløs betaling – og mere end 66 procent er tilfredse eller meget tilfredse, når de bruger kortet.

Når danskerne vælger betalingsform i butikkerne er det vigtigste, at det er nemt (37 procent), sikkert (24 procent) og hurtigt (15 procent). For unge (18-34 år) er sikkerheden mindre vigtigt (19 procent), mens dette er vigtigst for de 50-64 årige (29 procent). 42 procent ser kortere kø-tider ved kassen som den vigtigste forbedring i forbindelse med køb under 200 kr. Hver anden dansker (52 procent) siger også, at de foretrækker at betale med Visa/Dankort med kontaktløs funktion i supermarkeder frem for en mobiltelefon med mobilbetaling (23 procent).

-Danskerne har altid været hurtige til at tage imod ny teknologi, men med kontaktløse kort vil det gå usædvanligt hurtigt. Danskerne har umiddelbart set fordelene ved hurtige og nemmere betalinger i en IT-infrastruktur, der stadig er sikker. Visa har leveret teknologien bag det kontaktløse Visa/Dankort i Danmark, så det er en både sikker og fremtidsteknologisk platform, der er implementeret mange steder i Europa med stor succes, siger Country Manager i Danmark Jens Damgaard hos Visa Europe.

De seneste europæiske tal for kontaktløs teknologi viser, at der er 131 millioner kontaktløse kort, 2,6 millioner kontaktløse terminaler og den gennemsnitlige kontaktløse købsværdi er 84 kr. Fra juli 2014 til juli 2015 er der blevet brugt 94,5 milliarder kroner via kontaktløse kort inden for Visa Europes område.

Visa/Dankort – sikkert og trygt

Det kontaktløse Visa/Dankortet fungerer ved, at man holder kortet tæt hen til betalingsterminalen for at betale. Det betyder, at man ikke risikerer at betale bare ved at gå forbi en terminal. Køber man for mindre end 200 kroner, behøver man ikke taste pinkode. Er beløbet over 200 kroner, bliver man bedt om trykke sin pinkode. For at være sikker på at det er kortindehaveren, der bruger kortet, vil man en gang imellem blive bedt om at indtaste pinkode, uanset beløbet.

-Der har været en del skriverier på sociale medier om, at folk frygter tyveri eller svindel med de kontaktløse Visa/Dankort, men undersøgelsen viser, at det kun er 24 procent, der vurderer sikkerheden som den vigtigste faktor, og der er ingen grund til at være utryg. Hvis kortet bliver stjålet og misbrugt, har man samme rettigheder som med de almindelige betalingskort, slutter Jens Damgaard.

Se mere om kontaktløs betaling her.