New Detail

Visa støtter den økonomiske genopretning i Europa ved at hjælpe millioner af små virksomheder

14/07/2020

Press Release Image
  • En verdensomspændende kampagne vil hjælpe 50 millioner små virksomheder med at tilpasse sig, genåbne og få gang i forretningen, samtidig vil den opfordre forbrugere til at støtte lokale virksomheder og lokalsamfundet
  • Visa arbejder i Europa tæt sammen med et netværk af industri-, teknologi- og samfundspartnere for at støtte over otte millioner små virksomheder, der er påvirket af den økonomiske nedlukning i Europa

På baggrund af en længerevarende dedikeret indsats til fordel for små virksomheder, lancerer Visa Inc. (NYSE: V) i dag et nyt europæisk initiativ, der skal støtte otte millioner små virksomheder og deres lokalsamfund i genopretningen efter Covid-19. Globalt forpligter Visa sig til at skabe digitale løsninger, der skal gøre det muligt for 50 millioner små virksomheder at komme igennem genopretningen.

Små virksomheder spiller en vigtig rolle i at hjælpe hele Europa med at rejse sig efter pandemien - de står for mere end halvdelen af BNP og to tredjedele af beskæftigelsen.[1] Nye undersøgelser viser, at små virksomheder er blevet hårdt ramt af Covid-19. Især brancher med personlig service, beværtning og detailhandel har rapporteret de største tab.

Mange fandt vejen til genopretning udfordrende, og nye data fra Visa viser et skift i forbrugernes adfærd, hvor onlineshopping er steget med mindst 25 procent i nogle europæiske lande.[2] Derudover er kontaktløs betaling nu den foretrukne betalingsmåde for europæere, hvoraf to ud af tre køb foretages med kontaktløse kort eller mobiltelefoner.[3]

At tilpasse sig det skiftende miljø skal være en prioritet for ejere af små virksomheder. Alligevel viser undersøgelser fra Visa, at under halvdelen af virksomhederne i Europa er i stand til at acceptere online-betaling.[4] Ved at trække på sit netværk af finansielle institutioner, teknologi- og samfundspartnere vil Visa hjælpe små virksomheder med at tilpasse sig, opbygge digitale kapaciteter og imødekomme forbrugernes efterspørgsel for kontantløs betaling - både online og i butikkerne.

”Hvor du handler, betyder mere end nogensinde. Små virksomheder er rygraden i de lokale økonomier - de skaber jobs, fremmer innovation og opretholder indtægt i lokalsamfundene. Deres overlevelse vil være nøglen til, at vores økonomi kommer sig efter den aktuelle krise,” siger Charlotte Hogg, Chief Executive Officer for Visa i Europa. "For at sikre, at de får den støtte, de har brug for, henter vi hjælp fra vores partnere - store som små - til at levere de værktøjer, ressourcer og den ekspertise, der vil hjælpe små virksomheder med at tilpasse sig og forme fremtiden."

Visas forpligtelse over for små virksomheder støttes af AIB Merchant services, Barclays, Bambora, BBVA, CaixaBank, Deliveroo, DownYourHighStreet.com, eBay, Elavon, Fiserv, Ingenico Group, iZettle, Lloyds Bank Cardnet, Orderbird, Nebenan, Nexi, Paysme, SafeCharge, ShopAppy.com, Shopify og SumUp. Flere partnere forventes også at tilslutte sig indsatsen. Initiativet kombinerer Visas ekspertise i digital handel med klienters og partneres evner til at yde tiltrængt hjælp til Europas erhvervsliv for små virksomheder.

Rob Cameron, CEO for Barclaycard Payments, sagde: ”Små virksomheder er nogle af dem, der har været hårdest ramt af den aktuelle krise. Men den gode nyhed er, at der er tidlige tegn på fremskridt - hos Barclaycard har vi allerede set en stigning på 44% i antallet af SMV-kunder, der aktivt har modtaget betalinger siden starten af nedlukningen. Selvom vi ikke forventer en forbedring over natten, så giver de små virksomheders modstandsdygtighed og udholdenhed os en optimisme, når vi ser frem mod de næste 12 til 24 måneder. I samarbejde med Visa vil vi fortsat støtte de britiske SMV'er ved at investere i udviklingen af hurtigere og nemmere betalingssystemer for at hjælpe dem med at vokse og tilpasse sig det nuværende økonomiske klima.”

”Hos Shopify vil vi fjerne barriererne for iværksættere, der starter nye online-butikker og hjælpe små virksomheder med at nå til det næste niveau,” siger Roman Rochel, Head of EMEA i Shopify. ”I løbet af den aktuelle pandemi har vi set, at både virksomheder og kunder i større grad rykker online. Det gælder både folk, der køber mere lokalt og traditionelle virksomheder, der går online for første gang. Sammen med partnere som Visa sigter vi mod at gøre overgangen til onlinehandel så problemfri som muligt.”

”Elavon har hjulpet små virksomheder med at sætte gang i forretningen igen så hurtigt og let som muligt,” siger Simon Tune, Head of Commerciel i Elavon. ”Ud over at tilbyde uafbrudt operationel og kommerciel support, har vi tilbudt vores kunder mere fleksible og kontaktløse løsninger, så de kan fremskynde initiativer til social distancering og samtidig bevare deres indtægter. Dette arbejde har inkluderet implementering af nye transaktionsgrænser for Point-of-Sale-terminaler og udvidelse online inden for app- og telefonbetalingsfunktioner. ”

Initiativet vil fokusere på tre strategiske områder, der er kritiske for den økonomiske genopretning af det europæiske samfund:

  • Gør det muligt for SMV'er at opbygge en online tilstedeværelse: Halvdelen af alle forbrugere handler mere på nettet end før pandemien.[5] For en tidspresset lille virksomhed kan det være en omkostningsfuld og skræmmende proces at gøre forretningen online. Derfor samarbejder Visa med deres partnere om at gøre det muligt for små virksomheder hurtigt at opbygge en digital tilstedeværelse ved at levere de nødvendige værktøjer, ressourcer og rådgivning.
  • Sætte små virksomheder i stand til at drage fordel af digital betaling: Covid-19 har fremskyndet behovet for, at små virksomhedsejere kan tilbyde forbrugere en sikker og nem måde at betale på. Visa samarbejder med en række partnere om at øge antallet af steder, hvor forbrugere kan betale med kort eller mobiltelefon. De vil forpligte sig på at hjælpe otte millioner små virksomheder med at kunne omfavne og vokse gennem digital handel.
  • Opmuntre forbrugere til at støtte små virksomheder: Forskning viser, at forbrugere værdsætter deres lokale og uafhængige virksomheder, og de vil gerne støtte dem, når det er muligt.[6] Da virksomheder i hele Europa er begyndt at genåbne, har Visa iværksat adskillige initiativer til at opfordre og motivere forbrugerne til at "købe lokalt" og minde dem om, atWhere You Shop Matters.

Dagens lancering kommer i kølvandet på det globale initiativ fra Visa Foundation, der blev annonceret tidligere denne måned. I forbindelse med Covid-19 stiller de 210 millioner dollars til rådighed for at imødekomme de langsigtede behov, som små virksomheder står overfor de næste fem år.

Som en pålidelig handelsmotor er Visa forpligtet til at udnytte sit globale netværk af netværk for at hjælpe verden med at tilpasse sig, genopbygge og få alle forretninger tilbage på sporet. For mere information, kan du besøge: www.visa.dk

---

[1] GWI coronavirus findings April 2020 - Multi-Market Research (Release 5)

[1] European Commission, 2019

[2]VisaNet data, April 2020 [vs April 2019]

[3]VisaNet data.

[4]Visa SME acceptance survey October 2019- Research commissioned by Visa and conducted byIncite through research study in October 2019, n6,456 respondents, small businesses up to €10M turnover or equivalent, 50 employees and ATV under €500 or equivalent

[5] GWI coronavirus findings April 2020 - Multi-Market Research (Release 5)

[6] Zendesk SMB Survey Report- September 2019