Press Releases | Visa

New Detail

Europæiske forbrugere klar til at anvende biometrik til sikker betaling

07/09/2016

København, Visa Inc. (NYSE: V)

Ifølge en ny undersøgelse fra Visa er forbrugere i Europa interesserede i at anvende biometrik, når de skal betale - særligt når det er integreret med andre sikkerhedstiltag. Næsten tre ud af fire (73 %) anser to-trins godkendelse, hvor biometrik anvendes i fællesskab med en betalingsenhed, som en sikker måde at bekræfte en kontoholder på.

To-trins godkendelse inkluderer:

  1. noget du har; som et kort eller en mobilenhed
  2. noget du er; som en biometrik eller noget du ved som en pinkode eller et password.

Når man ser på de forskellige betalingssituationer hjemme eller i butikkerne vil mere end to ud af tre (68 %) gerne anvende biometrik som betalingsgodkendelse.

Online butikker har især meget at vinde, da næsten hver tredje (31 %) opgiver et browser-baseret køb på grund af processen for betalingssikkerhed.

Jonathan Vaux, Executive Director for innovationspartnerskaber:

“Biometrisk identifikation og verifikation har vakt stor begejstring i betalingssfæren, fordi det tilbyder en mulighed for at strømline og forbedre kundeoplevelser. Vores undersøgelse viser, at biometrik i stigende grad er anerkendt som en tillidsvækkende form for godkendelse i takt med, at folk bliver mere vant til at bruge disse muligheder på deres egne enheder.

“Én af de største udfordringer for biometrik er de situationer, hvor den er den eneste form for godkendelse. Det kan resultere i et falsk positiv eller falsk negativ resultat, fordi biometrik, i modsætning til en pinkode, som enten tastes korrekt eller forkert, ikke er en binær måling men er baseret på sandsynligheden for et match. Biometrik fungerer bedst, når det er kombineret med andre faktorer, som enheden, geolokation-teknologi eller med en supplerende verifikation. Derfor mener, at det er vigtigt at have en holistisk tilgang, der tager en lang række teknologier i betragtning, som kan bidrage til bedre start-til-slut oplevelse for forbrugere: fra bestilling af et kort over at foretage et køb til at tjekke sin saldo.”

Når man ser på de fordele, der er ved biometrisk godkendelse – den proces som validerer en persons identitet ved at måle de iboende træk, der er individuelle for hver person, som fingeraftryk eller irismønster – mener halvdelen af europæerne (51 %), at biometrisk godkendelse af betaling kan skabe en hurtigere og nemmere betalingsoplevelse end de traditionelle metoder. På samme måde synes en tredjedel (33 %) godt om det faktum, at biometrisk godkendelse betyder, at deres personfølsomme detaljer er sikret selvom deres enhed skulle blive tabt eller stjålet.

“I takt med at vi bevæger os ind i fremtiden, vil forbrugere have et stigende antal af valgmuligheder for, hvordan de ønsker at betale. Ligesom betalingsadfærden vil ændre sig afhængig af, hvor du er og fra hvilken enhed du shopper, vil autoriseringsmetoden også skulle ændre sig efter brug. Mens biometrisk godkendelse tilbyder betydelige muligheder for at opnå den rette balance mellem tilgængelighed og sikkerhed, er det ikke den eneste løsning. Ved at tilpasse vores standarder til at anerkende disse teknologier som valide former for godkendelse, kan vi nu bidrage til at miljøet for betalinger kan fortsætte som et sikkert sted, der er diskret og tilgængeligt,” siger Jonathan Vaux.


Fortrolighed med fingeraftryk

Undersøgelsen, der inkluderer mere end 14.000 europæiske forbrugere,viser, at diskretion og fortrolighed med biometriske metoder er vigtige faktorer. Med mobile betalinger er fingeraftryksgenkendelse uomtvisteligt den mest fordelagtige form for biometrisk betaling på grund af dets nemme brug og sikkerhed. Når man udelukkende ser på den opfattede sikkerhed af biometriske teknologier, anser 81 % af forbrugere fingeraftryk som den mest sikre efterfulgt af iris-scanning (76 %).

Af samme grund udtrykker mere end halvdelen (53 %), at de foretrækker fingeraftryk fremfor andre former for biometrisk godkendelse, når det anvendes ved betaling.

På tværs af Europa er der få der siger, at de foretrækker stemmegenkendelse eller ansigtsgenkendelse som betalingsmåde ved en række betalingssituationer uanset om det er ved fysisk betaling for varer og services i en butik eller når man shopper online hjemmefra (henholdsvis 12 % og 15 %).


Balancen mellem sikkerhed og problemløs handel er essentiel

Når mere end to ud af tre forbrugere (67 %) anerkender vigtigheden af sikkerhedsdetaljer for beskyttelsen af éns identitet, må nye former for autentificering opnå en balance mellem hastighed og sikkerhed.

Undersøgelsen konkluderede, at biometrisk godkendelse næsten vægtes lige så højt i ansigt til ansigt betalingssituationer, hvor hastighed og effektivitet er en prioritet som ved online transaktioner. Dette er afspejlet i konklusionerne:

  • 48 % vil gerne bruge biometrisk godkendelse til betaling, når de er med offentlig transport
  • 47 % vil gerne anvende biometrisk godkendelse, når de skal betale på en bar eller en restaurant
  • 46 % vil gerne anvende det til at købe dagligvarer og –services, som købmandsvarer, kaffe og i fast food butikker.
  • 40 % vil gerne anvende det, når de shopper online
  • 39 % vil gerne anvende det, når de skal downloade indhold

Om undersøgelsen

Visa har bestilt Biometric Payments-undersøgelsen hos Populus. Undersøgelsen blev udført mellem den 22. april og den 6. maj i syv europæiske lande: Storbritannien, Sverige, Spanien, Frankrig, Tyskland, Italien og Polen. Undersøgelsen er foretaget på baggrund af 14.236 respondenter med omkring 2.000 respondenter per land.

Om Visa Inc.

VISA (NYSE:V) er en global virksomhed inden for betalingsteknologi, der forbinder forbrugere, virksomheder, finansielle institutioner og regeringer i mere end 200 lande og som sikrer faste, sikre og pålidelige elektroniske betalinger. Vi opererer i et af verdens mest avancerede behandlingsnetværk - VisaNet - der er i stand til at håndtere mere end 65.000 transaktionsomkostningsbeskeder i sekundet, med beskyttelse mod svindel for forbrugerne og sikker betaling for de handlende. Visa er ikke en bank og udsteder ikke kort, give kredit eller bestemmer priser og gebyrer for forbrugerne. Visas innovationer gør det imidlertid muligt for sine finansielle kunder at tilbyde forbrugere flere valgmuligheder: betale med det samme med debitkort, betale forud med prepaid eller betale senere med kreditprodukter. For mere information, besøg vores hjemmeside (www.visaeurope.com), Visa Vision bloggen (www.vision.visaeurope.com) og @VisaEuropeNews

Twitter: @VisaEuropeNews

Website: www.visa.dk